söndag 23 april 2017

Kakan Hermansson - Hela Kakan

Kära Karin Hermansson, 14 år - det är Karin Hermansson, 34. Det är inte helt lätt att vara tonåring, att gå i åttan och vara den enda feministen i världen. Jag förstår att du står handfallen just nu och undrar en massa saker. Det är skitjobbigt och jag kommer aldrig glömma de här åren. Men jag ska säga dig ett och annat.

Karin "Kakan" Hermansson är feminist, provokatör, programledare, och konstnär. Hon är älskad och hatad, och kallar sig själv för radikal feminist. Här berättar hon om sin uppväxt, om sin mamma, pappa och syster, om hur det är att vara hatad, om att vara lesbisk och feminist, om varför ingen tar sexism på allvar och om sådant som borde vara självklart men inte är det. Hämtat från Bokförlaget Forum

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick den som en överraskning av bokförlaget. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget var grymt fint i silver, nice. Texten är som de brukar vara i pocket, liten. Men samtidigt är det ett behändigt format. Så var den signerad. :)

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Språket var helt okej, inga konstigheter.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?

Jag vet knappt vem Kakan är, sorry, men jag tittar inte så mycket på tv. Jag tror hon var med i Idol eftersnack, men jag kan ha fel. Det blir lite svårt att läsa om en person du knappt vet något om. Jag fick googla friskt så jag åtminstone fick en bild på kvinnan. Men en del saker hon skrev om var riktigt bra, tänkvärda. Det jag gillade mest med boken var det som hänt i Kakans liv med hennes syster som var sjuk i cancer. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, det var ett och annat parti som var lite upprepning.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, jag vet inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Den var lite rörig på något sätt och vis.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Hon är egentligen ingen författare, så det är tveksamt om det kommer mer böcker.

Sammanfattning.

En klart läsvärd bok med många feministiska åsikter, men ändå det jag gillade mest var det som hänt henne själv. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3

Format Pocket
Språk Svenska
Antal sidor 143
Utgivningsdatum 2017-02-24
Förlag Månpocket
Medarbetare Hosseini, Sepidar (form)
Illustratör/Fotograf Beata Boucht
Dimensioner 3 x 175 x 11 mm
Vikt 100 g
SAB Lz Hermansson, Kakan
ISBN 9789175036311
Tack till Bokförlaget Forum och Månpocket
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar